Wednesday 19 March 2014

BF vs FM

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah di usia anakanda Afina 105 hari..masih lagi fully breastfeeding (bf). Doakan dengan izin Allah, agar Ummi mampu menyusukan Afina sehingga genap berusia 2 tahun atau lebih.. InsyaAllah aminnnn... Sesungguhnya perjalanan yang masih terlalu jauh. Semoga Allah izinkan Ummi merasai nikmat ini. Ya Allah, bantulah daku..
 
 
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman: ayat 14)
 
Bercerita tentang BF (breastfeeding) dan FM (formula milk) ni..macam-macam kisah sebenarnya. Selepas habis berpantang 40 hari (keluarga Ummi amalkan pantang 40 hari, ada yang 44 dll..wallahualam), keluarga Ummi mendesak supaya mula berikan FM kepada anakanda Afina. 'Senang nak mula kerja nanti..' Katanya..hehe..
 
Cabaran pertama yang Ummi hadapi ialah..selepas BF, Afina seolah-olah macam 'tak kenyang'. Sekejap je tidur. Tak lama terjaga sebab lapar. Ayat yang sampai ke telinga Ummi..'bagi susu tepung jer..susu badan memang tak kenyang..'. 'guna susu ni..susu ni bagus..ada macam2 zat..ect..(malas nak layan..huhu)'.  
 
Alhamdulillah, Ummi jenis keras hati. Tetap dengan pendirian nak fully BF selagi termampu & Allah izin.. Itu kan hak dia! Kenapa kita nak menidakkannya?? Allah.. :-(
 
Di peringkat awal, Ummi juga mengalami kesukaran seperti orang lain.. Nanti Ummi ceritakan lebih lanjut dalam entry akan datang ya.. ;-)
 
Berkaitan FM, yer Ummi paham & mengerti..tak semua orang mampu untuk menyusu hingga 2tahun. Mungkin ada masalah dari segi kesihatan, pekerjaan & lain-lain..yang mungkin di luar pemikiran kita. Yang tak terjangkau dek akal kita pun.. So mommies jangan cepat menuding jari kepada mommy yang bagi FM pada anakanda tercinta yer.. Rezeki anak kita yang masih fully BF ni pun belum tentu sampai bila kan. Kalau Allah nak tarik balik nikmat tu, sekelip mata je kan? Allah.. :-(
 
Cumanya berkaitan FM ni kan..yang Ummi perasan, media mengiklankan..banyak sangat3 berkaitan FM. FM ni bagus. FM tu kaya dgn nutrien itu ini..zat ini itu.. (kalau tengok betul-betul, boleh jatuh hati kot..huhu). Tapi mana iklan yang menunjukkan kehebatan BF??? Bukankah BF jauhhh lebih hebat dari FM?? Kenapa tak pernah ada iklan yang mengaggungkan BF?? Siapakah yang bertanggungjawab tentang ini?? Hmm.. (terlebih emo la pulak.. *sobsss*)
 
Ummi tidak menentang sepenuhnya FM pun. Cuma Ummi sangat3 mengharapkan media bersifat adil. Ada iklan tentang FM..perlu juga ada iklan tentang BF. Memanglah BF tak boleh dibeli dimana-mana seperti FM..huhu. Tapi kehebatan BF tu sendiri yang perlu dikongsi sebenarnyaaa...
 
Semoga Allah redha dengan setiap perbuatan & perlakuan kita. InsyaAllah Aminn Ya Rabb..
 
 
Ummi.


No comments: